Grupa Litlle:interference i ich nowa produkcja JETZ/TERAZ

29.12.2014

Członkowie grupy Litlle:interference poruszają się pomiędzy Bytomiem a Monachium. Grupa istnieje już trzy lata i prężnie działa na światowym rynku sztuki teatru tańca. Ich cechą charakterystyczną jest łączenie dwóch języków – niemieckiego oraz polskiego, a także wykorzystywanie różnych form ekspresji cielesnej – pomiędzy gestem a tańcem. 

Ich pierwszy spektakl HEIMSUCHUNG/NAWIEDZENIE (2012) powstał jako finał projektu studenckiego, zakładającego samoorganizację – wykreowany w całości siłami studentów Wydziału Teatru Tańca krakowskiej PWST oraz Wydziału Aktorskiego monachijskiej Akademii Teatralnej. Spektakl był oparty na „Sklepach cynamomowych” B. Schulza i był prezentowany w Polsce (Bytom, Kraków, Tykocin), Niemczech (Monachium, Freiburg), a także na zagranicznych festiwalach w Rosji (Sankt Petersburg) oraz na Węgrzech (Miszkolc).

Twórcy zdobyli też nagrodę Złotej Maski, przyznawanej przez Marszałka Województwa Śląskiego za choreografię. Druga produkcja – „OPERCULUM-Looking For Heimat” (2013) była również prezentowana na scenach w Polsce i Niemczech oraz na Węgrzech. Poruszała temat autochtoniczności, pochodzenia i przywiązania do ziemi oraz własnych schematów, a także opowiadała o próbach przełamywania własnych barier. Grupa wciąż pracuje nad nowymi projektami oraz szuka miejsc prezentacji tych dotychczasowych. Ich głównym celem, oprócz tworzenia sztuki, jest szeroka eksploracja kultur świata oraz kolekcjonowanie nielinearnych myśli.

Przedmiotem rozważań w nowym spektaklu zespołu jest oczekiwanie. We wrześniu 2014 roku grupa sześciu osób z dotychczasowego składu little:interference zebrała się w Berlinie na dwa tygodnie, aby wspólnie wypracować koncept trzeciego dzieła. Punktem wyjściowym okazał się dramat Samuela Becketta pt. „Czekając na Godota”, który młodzi artyści wykorzystali jako inspirację oraz przewodnik. W czasie pracy nad konceptem grupa coraz bardziej odchodziła od tekstu dramatu, a skupiała się bardziej na indywidualnych odczuciach czasu i przemijania. Podstawowymi pytaniami stały się „na co czekasz?”, „gdzie czekamy?”, „dlaczego czekam?”, które doprowadziły w finale do powstania scenariusza JETZ/TERAZ. Szkielet tego spektaklu będzie rozpychany do granic możliwości podczas drugiego etapu prób w Krakowie. W tym spektaklu nacisk kładziony jest eksperymentowanie z estetyką oraz ekspozycja indywidualności w emocji i sytuacji. Centralną osią spektaklu jest ukazanie mechanizmów radzenia sobie z oczekiwaniem w kontekście pięciu indywidualności.  

 JETZ/TERAZ 

Chodźmy.Nie możemy.Dlaczego?Czekamy. 

/Samuel Beckett „Czekając na Godota”/

W dramacie Czekając na Godota Beckett wykreował absurdalne sytuacje skrajnego oczekiwania w świecie, gdzie w zasadzie ruch zanikł kompletnie. Świat, którą jedyną składową jest trwanie wyczerpującej wieczności. W świecie gdzie wolność, rozwój lub nagły sukces jednostki jest naturalny, czekanie oznacza brak zainteresowania lub nawet bezwładność. A jednak, nie możemy tego uniknąć. Czekanie wkrada się w nasze życie osobiste, w naszą codzienność. Czekamy. Ale tak właściwie to na co czekamy?

Na co czeka każdy z nas? Gdzie zaczyna się stagnacja jednostki, a gdzie nasz byt przepada w niemocy politycznej, społecznej ignorancji czy świadomego odrzucenia? W którym momencie marazm wywołany czekaniem zaczyna nas uwierać? I czy jest możliwy w tym całym letargu moment przełomu, swoistego katharsis? Czekamy. W zasadzie: Ja czekam. Ty czekasz. On czeka. Ona czeka. W oczekiwaniu jesteśmy sami. Jesteśmy zmuszeni do mierzenia się z tym stanem w samotności. Najlepsze co może nas spotkać, to wytrącenie spowodowane drugą osobą.

W czekaniu łatwo się zgubić, topiąc się w marzeniach lub snach na jawie. Inni stają się wtedy carte blanche, na których swobodnie projektujemy nasze fantazje, prowokowane naszą bezczynnością, uśpieniem umysłu. W tym momencie letargu, znudzenia, niecierpliwości i nerwowości – czy jest miejsce na lekkość, humor, dotyk, czy radość? 

Aktorzy zanurzeni są w stanie bezruchu, pogubieni pomiędzy czekaniem a oczekiwaniami. Widownia pozostaje w tym stanie razem z nimi –  nie mogąc rozpoznać, czy sami czekają na coś, czy podobnie jak bohaterowie pogubili się już w otchłani myśli. 

 JETZ/TERAZ koncepcja i scenariusz: Linda Sollacher, Assunta Steiner

muzyka: Juan Klaus Obermayer

scenografia, kostiumy: Linda Sollacher

występują: Aneta Orlik, Kim Bormann, Katarzyna Gocał, Karol Pruciak, Piotr Mateusz Wach

Czas trwania: ok. 40 min. bez przerwy.

 Grupę "little:interference" tworzą: Aneta Orlik, Agnieszka Bednarz, Katarzyna Gocał, Karol Pruciak,
 Krystian Łysoń, Katarzyna Kania, Piotr Wach, Joanna Chułek, Joanna Wydra, Daniela Komędera, 
Kim Bormann, Linda Sollacher, Anna Schweiger, Jutta Kriegsmann, Marco Michel, 
Anna Korsun, Juan Klaus Obermayer
Możecie ich polubić na facebooku, naprawdę warto!