Laboratorium Inspiracji i Innowacji Twórczych | semestr zimowy | 7 grudnia 2019

7 grudnia 2019

Od 1 października 2019 do 7 grudnia 2019 na Wydziale Teatru Tańca odbyły się zajęcia w ramach Laboratorium Inspiracji i Innowacji Twórczych

1-7.10.2019 Taniec Dynastii HanTaniec Dynastii Han”, prowadzenie ShiBo (Chiny, BDA). 

ShiBo jest wykładowcą Beijing Dance Academy, adiunktem na Wydziale Chińskiego Tańca Klasycznego. Tancerze i występy taneczne były jednym z najbardziej popularnych motywów reliefów pogrzebowych z epoki dynastii Han. Gliniane figurki i tablice jadeitowe reprezentujące  tancerzy były często umieszczane w grobach członków chińskiej arystokracji. Z obfitych źródeł literackich wiemy, że w dawnych czasach taniec w Chinach był związany z rytuałami i ceremoniami, ale analiza wizerunków z okresu dynastii Han sugeruje, że w tym czasie, taniec był rozrywką. Z perspektywy z rozległego terytorialnie kraju zasiedlonego przez liczne grupy etniczne, historia tańca chińskiego ma ponad pięć tysięcy lat. Aż do dynastii Han (206 pne‐220 ne), większość chińskich tańców pochodzi od ludu, ludzi tańczących w swoich społecznościach podczas uroczystości. W okresie Han, na dworze rodziny cesarskiej ustanowiono formę widowiska muzycznego, dla celów rozrywkowych; dwór był w zasadzie centrum systematycznego dokumentowania i uatrakcyjniania pieśni i tańców ludowych. Później, dzięki politycznej stabilności i dobrobytu gospodarczego za czasów dynastii Tang (AD 618-907) rozkwitła poezja, muzyka i taniec. Tańce dynastii Tang odziedziczyły techniki, które zostały opracowane za panowania poprzednich dynatii, takich jak: Zhou, Qin, Han, Wei, Jin i Nanbei. We wczesnym okresie Tang, wprowadzono w Chinach Buddyzm, a ponieważ handel i relacje społeczne z innymi krajami szybko się umacniały, tańce rozwijaly się pod wpływem Tań ców ludowych krajów, takich jak Indie, Rzym, Persja (Iran), Korea, Kambodża, Birma, Wietnam itd, również w połączeniu z innymi formami sztuk plastycznych, takich jak malarstwo, dekoratorstwo, poezja, muzyka klasyczna i dramat. Połączenie tych barwnych tradycji doprowadziło sztuki teatralne na nowego rozkwitu, a okres panowania dynastii Tang został uznany za złoty wiek tańca w starożytnych Chinach. Tańce za panowania dynastii Tang dzieliły się na dwie kategorie: przygotowujące do walki i tańce świeckie, znane również jako tańce „łagodne i tańce energiczne. Jak same nazwy wskazują, Tańce świeckie były miękkie i pełne wdzięku, a Tańce wojenne energiczne i odważne.

 

14-19.10.2019 Głębia światła”, prowadzenie: Pawel Murlik (Polska).  

Paweł Murlik od dziecka interesował się techniką, a w szczególności urządzeniami pracującymi na scenie. Od młodych lat miał styczność z estradą dzięki swojemu ojcu, który pracował jako dźwiękowiec w zespole estradowym. Niejednokrotnie, już jako nastolatek, uczestniczył w przygotowaniach koncertów. Paweł Murlik zna scenę z dwóch stron. Zarówno od strony technicznej jak i artystycznej. Jako muzyk grał w zespołach: BODYSNATCHER, (polski) DAYDREAM, LITTLE WINGS. Współpracował z muzykami takimi jak: Witold Albiński (LORD VADER, JARY BAND), Sebastian Makowski (PTAKY), Adam Płotnicki, Takayuki Hirata. Jest współtwórcą scenariusza otwarcia Pucharu Europy w Lekkiej Atletyce SPAR 2004, gdzie pełnił również rolę kierownika artystycznego. Obecnie, zawodowo Paweł Murlik zajmuje się aranżacją światła w przestrzeniach teatralnych. Często odpowiadał za spektakle podczas tournée grup teatralnych w Europie i w Azji. Pełnił rolę kierownika technicznego w Śląskim Teatrze Tańca, wypracowując setki godzin z kilkudziesięcioma artystami z całego świata. Obecnie jest związany również z sceną Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu Rozbark. Pracuje również jako dziennikarz branżowy dla Muzyki i Technologii oraz AV Integracje wykonując szereg testów urządzeń oświetleniowych i multimedialnych.

 

18-23.11.2019 „*Contemporary Training and Somatic Research”, „*Image, Choreography and Space”, prowadzenie: Georg Blaschke (Austria). 

Georg Blaschke lives in Vienna and works as a freelance choreographer, producer, dancer and pedagogue in Austria and abroad. His activities as dance lecturer in the fields of contemporary dance technique, movement research, improvisation and choreography have been taking place in the frame of internationally renowned festivals, universities and training workshops.Georg Blaschke was born in Vienna in 1965. During his studies in mathematics and philosophy he trained in dance and physical theatre. He graduated in 1991. Until 2001 he was touring as a dancer and performer internationally mainly with French choreographer Jean-Yves Ginoux and the Austrian avant-guardists Pilottanzt.
Georg enlarged his spectrum of physical knowledge through different somatic practices, mainly those of Release Technique, Yoga and the Feldenkrais Method. Subsequently he started developing his own choreographic language and has presented it as freelance producer successfully in various formats of collaborations. The current choreographic research interrelates this language with phenomenological considerations about sculpture, space and organic landscapes, starting from the body in motion.Georg’s works often provoke intense emotional as well as narrative associations in the audience. This fact may underline the potential of an archetypical approach to choreographic practice. A pure gesture can initiate a complex process with unpredictable expressive power and compositional options.

 

2-7.12.2019 DISCOVER THE IDIOT IN YOU. ACTING / IMPROVISATION / VOICE /MOVEMENT”, prowadzenie: Marek Wieczorek (Niemcy).

Marek Wieczorek was born in 1981 in Zabrze, Poland, and emigrated to Germany in his childhood, where he grew up. He ventured on his first steps on stage at the State Theatre of Braunschweig. His passion for discovering new things and his curiosity led him to Bern in Switzerland, where he studied acting at the University of Arts Bern from 2004-2008. After his studies he started working as a freelance actor on different stages in Switzerland, for example at the municipal theatres of Berne and Solothurn or the Free Theatre of Bolzano (Italy) among others. Since 2012 he is part of the ensemble of Pink Mama Theatre. The roles he played in this company brought him to many stages and festivals in Poland, the Czech Republic and Scotland. PSITTACUS ERITHACUS, where he embodied the main role, was awarded as one of the best dance-theatre pieces in Poland in 2013/2014. Due to his connection to Poland he made the acquaintance of Anna Piotrowska, with whom he created the piece KURU” in 2017 which premiered at the Theatre Rozbark, Bytom, and was also performed at the Theatre Studio Warsaw. He is currently touring as Karl Lagerfeld in FASHION, a Pink Mama Theatre production.

Workshop description:

Director:
I need you to play a dark-skinned blonde who is 42 but looks 19, is actually a man, and speaks Spanish with a Norwegian accent. She is knitting socks in a headstand then finds herself in a yoga position she can´t get out of without assistance. Play her in a way that I can see it´s exactly 10:05 am and raining in the room, and that she is currently being attacked by two dogs. 
Actor:
Ehhhmm what???

Discover and deepen your physical abilities and expand your possibilities of expression. Embark on the journey of failure. During guided improvisations you will communicate with yourself, your partners, and your imagination: sharpening your concentration and your imagination to react in the moment without judgement or obstructions. Overcome your limits and enjoy the freedom you can have on stage.

Fot. Jagoda Stula / Inqubator Teatralny