Maciej Sajur

Urodzony w 1991 r. w Staszowie; w 2016 roku ukończył z wyróżnieniem Wydział Aktorski krakowskiej PWST. W spektaklach dyplomowych zagrał Białego Królika w Na L. na motywach „Alicji w Krainie Czarów” Lewisa Carrolla (reż.  Aleksandra Konieczna) i Janka Kosa w Niech żyje wojna!!! Pawła Demirskiego (reż. Remigiusz Brzyk). Na scenie zawodowej debiutował jeszcze w trakcie studiów – występując w Teatrze Łaźnia Nowa w przedstawieniach Bartosza Szydłowskiego: w Misji (2013r.) oraz w głównej roli Witka w Przypadku według Krzysztofa Kieślowskiego (2016r.). W 2016 r. dołączył na stałe do zespołu Teatru Bagatela, gdzie wystąpił w wielu głównych oraz drugoplanowych rolach (m.in. Szklana Menażeria, Szukając Romeo, Żyd z Wesela, Mefisto, Dialogi polskie, Rewizor), współpracując z takimi reżyserami, jak Mikołaj Grabowski czy Klaudia Hartung-Wójciak, a także wyreżyserował dwa własne przedstawienia (koncert Jutro też jest dzień…, do którego komponował m.in. muzykę oraz bajkę Zagraj w Legendę). W Teatrze Szczęście w Krakowie zrealizował również autorską instalację dźwiękową „Golem XIV” – na podstawie utworu Stanisława Lema. W 2015 roku w Europejskim Ośrodku Praktyk Teatralnych „Gardzienice” zagrał Anty-Novalisa w spektaklu Hymny do nocy według Novalisa (reż. Maciej Gorczyński), a także rok później – Urquella w spektaklu Olbrzym cieniem Karła w reż. Radka Stępnia. Gościnnie występował również na deskach Narodowego Starego Teatru w Krakowie (rola chłopca Tong-ho w Nadchodzi Chłopiec w reż. Marcina Wierzchowskiego), Teatru Nowego w Krakowie (rola Wujka w spektaklu Murzyni we Florencji w reż. Iwony Kempy – spektakl otrzymał nagrodę im. S. Wyspiańskiego za najlepsze przedstawienie sezonu w Krakowie), Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie (Impro Krk) czy Teatru Barakah (Black Szczyt w reż. Any Nowickiej). Od pięciu lat jest stałym członkiem aktorskiej grupy Impro Krk, z którą cyklicznie gra improwizowane spektakle oraz organizuje warsztaty aktorskie.
Od 2015 roku rozpoczął współpracę z AST, jako asystent m.in. takich profesorów, jak: Jan Peszek, Jerzy Trela, Agnieszka Mandat, Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, Adam Nawojczyk, zaś w 2017 roku został wykładowcą Akademii Sztuk Teatralnych, współpracując zarówno z wydziałem aktorskim w Krakowie (zajęcia z Prozy oraz Wiersza na I i II roku), jak i wydziałem teatru tańca w Bytomiu (zajęcia z Podstaw gry aktorskiej na I roku oraz Scen improwizowanych czy Scen Prozą na II roku).
W 2016 otrzymał m.in. stypendium Sapere Auso oraz nagrodę Instytutu Teatralnego w Warszawie za najlepszą pracę magisterską o teatrze w Polsce. W 2018 roku otrzymał nagrodę im. Stanisława Wyspiańskiego za rolę Wujka w spektaklu „Murzyni we Florencji” oraz wziął udział w konferencji naukowej  „W poszukiwaniu metody” – fragmenty tego wykładu (podobnie, jak fragmenty pracy magisterskiej) zostały opublikowane w Zeszytach Naukowych AST. W 2021 roku wraz z pozostałą częścią obsady spektaklu „Rewizor” otrzymał nagrodę na Ogólnopolskim Festiwalu Komedii Talia w Tarnowie.

Wystąpił w głównej roli w filmie dyplomowym Piotra Kremky’ego „Szał”, a także zagrał kilka mniejszych ról w filmach krótkometrażowych oraz w serialach.
Poza aktorstwem i pedagogiką – aktywnie działa na polu muzycznym – jako muzyk sesyjny (prawie dwadzieścia lat doświadczenia gry na gitarze) w studiach nagraniowych oraz jako aranżer i akompaniator m.in. przy okazji takich festiwali jak PPA we Wrocławiu, OFPA w Rybniku czy Festiwal Niebywalencja w Jaworznie, w ramach którego w 2018 roku otrzymał wraz z Izabelą Kubrak nagrodę główną za interpretację i aranżację utworów Jeremiego Przybory. Od lat pasjonuje się muzyką, grając głównie na gitarach (elektrycznej, akustycznej, klasycznej), a także opanowując podstawy saksofonu tenorowego, perkusji, pianina i innych intrumentów dętych oraz perkusyjnych.