10% | Wystawa osób studenckich III roku Wydziału Teatru Tańca | 10-11.06.2025
18.06.2025
W dniach 10 i 11 czerwca w sali 206 Wydziału Teatru Tańca można było kontemplować wystawę zatytułowaną „10%”. Wystawa studentów i studentek III roku powstała w ramach przedmiotu „Wiedza o sztuce” pod opieką mgr Anny Dudy. Zachęcamy do obejrzenia nagrania na naszym instagramie.
Wiedzą o sobie niemal wszystko… Dzielą ze sobą szkolne radości i żale, kwatery w Bytomiu i słoiki na kawę. Przemieszczają się od zajęć do zajęć, w nieustannym ruchu, w pytaniach o to, kim być w przyszłości.
Teatr i taniec to przestrzenie, które zgarniają większość zasobów energetycznych przeciętnej osoby studiującej na Wydziale. Z roku na rok funkcjonują w coraz ciaśniej nawarstwiających się rutynach, ale wspólnym poczuciu nieustannej zmienności. Wydaje się, że wiedzą już o sobie wszystko…
A jednak, pozostaje te 10 procent…
Autorzy i autorki wystawy: Aleksandra Florjańska, Karolina Kulesza, Karolina Rudolf, Piotr Serafin, Patryk Sojka, Laura Tomska i Szczepan Woźniak
Czym była dla nich sztuka, gdy jeszcze nie myśleli o wyborze studiów artystycznych?
Co robią skrycie, gdy nikt nie patrzy i gdzie szukają odskoczni?
Do czego tęsknią (oprócz odpoczynku), gdy nie ma już czasu na nic?
(…) Przeżycie estetyczne rozpoczyna się, gdy na tle spostrzeżonego lub wyobrażonego realnego przedmiotu (rzeczy, procesu) pojawia się szczególna jakość – zazwyczaj jest to jakość postaciowa – która nie pozwala podmiotowi przeżywającemu pozostać „zimnym”, lecz wprawia go w szczególny stan wzruszenia. Wzruszenie to nazywam „emocją wstępną” przeżycia estetycznego. Nie ma ona nic wspólnego z tzw. „podobaniem się”. Bogata w rozmaite momenty, odznacza się przede wszystkim – rodzącym się ze wzruszenia i pewnego zadziwienia – pożądaniem objęcia w naoczne posiadanie wywołującej wzruszenie jakości, która początkowo nie zostaje nawet wyraźnie uchwycona w swoim quale.
Roman Ingarden, Studia z estetyki (tom III, Warszawa 1970)
Poszukiwaliśmy wspólnie inspiracji w obszarach innych niż teatr i taniec, zastanawiając się nad metodami i narzędziami pracy artystycznej poza tym, co na co dzień znane i praktykowane. Ważną inspiracją była dla nas teoria przeżycia estetycznego Romana Ingardena i rozważania o roli doświadczania sztuki – indywidualnie i w perspektywie poznawania się wzajemnie od strony preferencji i poglądów estetycznych. Pochyliliśmy się również nad zagadnieniami ekspozycji sztuki współczesnej w przestrzeniach galerii i tym, w jaki sposób tworzą się konteksty do obcowania z dziełami.
mgr Anna Duda

Dziękujemy za wsparcie pracownikom Działu Technicznego i Panu Marianowi z portierni.