10% | Wystawa osób studenckich III roku Wydziału Teatru Tańca | 10-11.06.2025

18.06.2025

W dniach 10 i 11 czerwca w sali 206 Wydziału Teatru Tańca można było kontemplować wystawę zatytułowaną „10%”. Wystawa studentów i studentek III roku powstała w ramach przedmiotu „Wiedza o sztuce” pod opieką mgr Anny Dudy. Zachęcamy do obejrzenia nagrania na naszym instagramie.

Wiedzą o sobie niemal wszystko… Dzielą ze sobą szkolne radości i żale, kwatery w Bytomiu i słoiki na kawę. Przemieszczają się od zajęć do zajęć, w nieustannym ruchu, w pytaniach o to, kim być w przyszłości.

Teatr i taniec to przestrzenie, które zgarniają większość zasobów energetycznych przeciętnej osoby studiującej na Wydziale. Z roku na rok funkcjonują w coraz ciaśniej nawarstwiających się rutynach, ale wspólnym poczuciu nieustannej zmienności. Wydaje się, że wiedzą już o sobie wszystko…

A jednak, pozostaje te 10 procent…
Czym była dla nich sztuka, gdy jeszcze nie myśleli o wyborze studiów artystycznych?
Co robią skrycie, gdy nikt nie patrzy i gdzie szukają odskoczni?
Do czego tęsknią (oprócz odpoczynku), gdy nie ma już czasu na nic?

Autorzy i autorki wystawy: Aleksandra Florjańska, Karolina Kulesza, Karolina Rudolf, Piotr Serafin, Patryk Sojka, Laura Tomska i Szczepan Woźniak

(…) Przeżycie estetyczne rozpoczyna się, gdy na tle spostrzeżonego lub wyobrażonego realnego przedmiotu (rzeczy, procesu) pojawia się szczególna jakość – zazwyczaj jest to jakość postaciowa – która nie pozwala podmiotowi przeżywającemu pozostać „zimnym”, lecz wprawia go w szczególny stan wzruszenia. Wzruszenie to nazywam „emocją wstępną” przeżycia estetycznego. Nie ma ona nic wspólnego z tzw. „podobaniem się”. Bogata w rozmaite momenty, odznacza się przede wszystkim – rodzącym się ze wzruszenia i pewnego zadziwienia – pożądaniem objęcia w naoczne posiadanie wywołującej wzruszenie jakości, która początkowo nie zostaje nawet wyraźnie uchwycona w swoim quale.

Roman Ingarden, Studia z estetyki (tom III, Warszawa 1970)

Poszukiwaliśmy wspólnie inspiracji w obszarach innych niż teatr i taniec, zastanawiając się nad metodami i narzędziami pracy artystycznej poza tym, co na co dzień znane i praktykowane. Ważną inspiracją była dla nas teoria przeżycia estetycznego Romana Ingardena i rozważania o roli doświadczania sztuki – indywidualnie i w perspektywie poznawania się wzajemnie od strony preferencji i poglądów estetycznych. Pochyliliśmy się również nad zagadnieniami ekspozycji sztuki współczesnej w przestrzeniach galerii i tym, w jaki sposób tworzą się konteksty do obcowania z dziełami.

mgr Anna Duda
Plakat wystawy „10%”.

Dziękujemy za wsparcie pracownikom Działu Technicznego i Panu Marianowi z portierni.