Beyond front@ – wyjazd do Słowenii | 16-21.03.2025

18.03.2025

Bytomska filia AST w ramach porozumienia o współpracy Beyond Front@: Bridging Periphery Project kontynuuje międzynarodowe działania edukacyjne i bierze udział w integracji oraz prezentacji wyższych szkół tańca w Słowenii. Wydział Teatru Tańca reprezentować będą osoby studenckie III roku, które zaprezentują pokaz Dym w choreografii dr Eryka Makohona.

Reprezentacja Uczelni: Prodziekan dr Sylwia Hefczyńska-Lewandowska

Reprezentacja Uczelni/koordynacja wyjazdu: Dyrektor mgr Agnieszka Osman-Tura

Wsparcie koordynacyjne i organizacyjne: Specjalistka ds. dziekanatu mgr inż. Weronika Kosno

Osoby studenckie III roku Wydziału Teatru Tańca: Anna Grodzicka, Karolina Kotwa, Karolina Kulesza, Wiktoria Ostrowska, Aś Radecki, Dominika Serwin, Szczepan Woźniak

Tłumaczenia, promocja: Marcelina Kubies

Czarno-białe zdjęcie przedstawiające 3 ubrane na czarno młode osoby palące papierosy. Przy suficie chmary dymu.
Fot. Marcelina Kubies.

O PROJEKCIE

Beyond Front@: Bridging Periphery Project ma na celu integrację międzynarodową tanecznych uczelni wyższych, prezentację ich programów oraz efektów nauczania i wspólne działania o charakterze edukacyjno-artystycznym.

Polskim partnerem i operatorem projektu Beyond Front@ jest Krakowski Teatr Tańca.

W trakcie trwania projektu odbyły i odbywają się międzynarodowe spotkania studentów i przedstawicieli uczelni:

  1. Latem 2024 roku w Zagrzebiu (Chorwacja);
  2. Wiosną 2025 roku w Lublanie (Słowenia);
  3. Wiosną 2026 roku Budapeszcie (Węgry).

Ostatnie wydarzenie będące podsumowaniem projektu odbędzie się w Vitlycke w Szwecji w 2026 roku. W projekcie poza AST Filią w Bytomiu uczestniczą:

ADU – Odsjek plesa, Akademija dramske umjetnosti / Dance Department, Academy of Dramatic Art, University of Zagreb / Wydział Tańca Akademii Sztuk Dramatycznych, Uniwersytet w Zagrzebiu (Chorwacja)

Akademia Sztuk Dramatycznych jest najstarszą chorwacką instytucją szkolnictwa wyższego oferującą programy studiów w zakresie sztuk performatywnych i audiowizualnych. W ramach wydziałów teatru, filmu i tańca obejmuje prawie wszystkie aspekty sztuki dramatycznej na poziomie praktycznym, artystycznym, teoretycznym i naukowym.

Akademia składa się z wydziałów: Aktorskiego, Dramaturgii, Reżyserii Teatralnej i Radiotechnicznej, Tańca, Produkcji (teatr) oraz Reżyserii Filmowej i Telewizyjnej, Kinematografii, Montażu i Produkcji (film). Dzięki takiej strukturze, która łączy prawie wszystkie zawody związane ze sztukami performatywnymi i audiowizualnymi, Akademia zapewnia swoim studentom szeroki praktyczny i teoretyczny wgląd w praktyki teatralne i filmowe. Zachęca to również do kreatywnego nawiązywania kontaktów między studentami różnych sztuk podczas studiów i ich przyszłej współpracy zawodowej po ukończeniu studiów

Akademia uczestniczy w programie ERASMUS + i współpracuje na różnych polach z uniwersytetami z całego świata, m.in. z Serbii, Albanii, Słowenii, Macedonii Północnej, Słowacji, Czech, Belgii, Polski, Szwecji, Finlandii czy Niemiec.

MTE – Magyar Táncművészeti Egyetem / Hungarian Dance University / Uniwersytet Tańca (Węgry)

Węgierski Uniwersytet Tańca to uczelnia państwowa zlokalizowana w Budapeszcie, której celem jest przyczynianie się do rozwoju społeczeństwa i promowanie węgierskiej kultury poprzez wysokiej jakości programy w dziedzinie sztuki tańca. Uniwersytet został założony w 1950 roku jako Państwowy Instytut Baletu. Status uniwersytetu tańca otrzymał w 2017 roku. Obecnie uczelnia oferuje studia licencjackie i magisterskie w zakresie sztuki tańca i choreografii ze specjalizacjami w balecie klasycznym, tańcu ludowym i tańcu współczesnym.

Węgierski Uniwersytet Tańca ma zróżnicowane relacje krajowe i międzynarodowe. Utrzymuje kontakty z wieloma instytucjami zajmującymi się tańcem na całym świecie; najbardziej intensywne więzi łączą ich z akademiami w Wiedniu, Dreźnie, Moskwie, Oulu, Pekinie, Rotterdamie, Sankt Petersburgu i Zagrzebiu.

WYJAZD DO SŁOWENII – PROGRAM

17 marca (poniedziałek)

Przyjazd do Słowenii

Godz. 18:00 | Kolacja

Godz. 19:00 | Występ Discolective | Stara Mestna elektrarna

Godz. 20:00 | Integracja


18 marca (wtorek)

Godz. 10:00 – 13:00 | Kurs mistrzowski Katji Legin | Hala sportowa Tabor

Godz. 13:00 | Obiad

Godz. 14:15 | SVŠGUGL – występ Gimnazjum Sztuk Scenicznych w Lublanie

Godz. 18:00 | Kolacja

Godz. 18:00 | Kiermasz na placu targowym | Stara Mestna elektrarna

Godz. 19:00 | Cztery pory roku w wykonaniu Macieja Kuźmińskiego (CEDT) | Stara Mestna elektrarna

Godz. 20:00 | Dyskusja publiczności na temat spektaklu, moderowana przez przez Jaka Bombač


19 marca (środa)

Godz. 10:00 – 12:00 | Próby grupy z AST (Bytom, Polska)

Godz. 12:00 – 14:00 | Próby grupy z ADU (Zagrzeb, Chorwacja)

Godz. 13:00 – 15:00 | Obiad

Godz. 14:00 – 16:00 | Próby grupy z MTE (Budapeszt, Węgry)

Godz. 18:00 | Targi międzynarodowe | Stara Mestna eletrarna

Godz. 18:00 – 21:00 | Kolacja

Godz. 19:00 | Pokaz What if… (MTE)

Godz. 19:35 | Pokaz Close (ADU)

Godz. 20:25 | Pokaz Smoke (AST)


20 marca (czwartek)

Godz. 10:30 – 12:00 | Warsztaty prowadzący: Andreja Podrzavnik | Stara Mestna elektrarna

Godz. 15:00 | Obiad

Powrót do Polski


DYM

Czarny plakat z białą czcionką. W jego centrum białe rysy tańczących w objęciach postaci.

Etiuda „Dym” stanowiła zaliczenie przedmiotu „techniki tańca współczesnego” realizowanego na trzecim roku Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu, przedmiotu prowadzonego przez dr Eryka Makohona.

Spektakl stanowił efekt  semestralnej pracy w której stawialiśmy sobie za cel połączenie  technik ruchowych  z zagadnieniami obecności scenicznej. Duże znaczenie miały też dla nas; operowanie skalą makro i mikro, detalem ruchowym, ideą stylizacji.

W spektaklu operowaliśmy również założeniami stanów liminalnych i elementami transowości w operowaniu energią sceniczną.

Jednym z kluczowych zagadnień w metodzie  dydaktycznej Eryka Makohona jest stymulowanie poziomu preekspresywnego performerów nawiązujące do teorii Eugenia Barby  i metod Jerzego Grotowskiego.

Praca realizuje założenia spektaklu wrażeniowego z ewokacyjną relacją z odbiorcą.

dr Eryk Makohon

Eryk Makohon – pedagog, choreograf, twórca i lider Krakowskiego Teatru Tańca, wykładowca Wydziału Teatru Tańca Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. Doktor w dyscyplinie sztuk teatralnych i filmowych. Twórca kilkudziesięciu spektakli oraz współtwórca wielu projektów edukacyjnych i artystycznych w Polsce i Europie. Absolwent podstawowej i średniej szkoły muzycznej, architektury na Politechnice Krakowskiej oraz studiów teorii i krytyki tańca na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2017 roku w dziedzinie tańca. Jako tancerz pracował m.in. w Teatrze Tańca DF, Śląskim Teatrze Tańca Jacka Łumińskiego oraz stworzonym przez siebie Krakowskim Teatrze Tańca. Występował na scenach w Europie, Azji i Ameryce Północnej. Jako pedagog i choreograf od kilkunastu lat współpracuje z miejskim Teatrem KTO, jest twórcą ruchu w spektaklach z kilkunastu ostatnich sezonów, pokazywanych i nagradzanych na wielu festiwalach teatralnych na całym świecie. Jako choreograf Krakowskiego Teatru Tańca konsekwentnie buduje charakterystyczną estetykę, której fundamenty tworzą architektura ciała plastyka obrazu i poziom preekspresywny tancerzy. Współpracował m.in. z Idanem Cohenem, Sjaronem Minailo, Anną Konjetzky i Ayrin Ersöz oraz z takimi instytucjami jak Academy of Performing Arts w Pradze i Central Europe Dance Theatre w Budapeszcie. Razem z Pawłem Łyskawą jest twórcą i kuratorem programu „Rollercoaster”, programu prezentacji tańca, który od października 2018 realizowany jest w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka w Krakowie. Laureat The Best OFF 2018 i finalista The Best OFF 2019, trzykrotnie Nagrody Teatralnej im. Stanisława Wyspiańskiego. Był wielokrotnie nagradzany podczas Tyskich Spotkań Teatralnych. Twórca koncepcji, założyciel i pierwszy kierownik Krakowskiego Centrum Choreograficznego, które obecnie działa w Nowohuckim Centrum Kultury w Krakowie. Współzałożyciel i pedagog Studia Adeptów, działającego przy Krakowskim Teatrze Tańca i kształcącego młodych tancerzy/performerów zarówno pod kątem techniki tanecznej, aktorstwa fizycznego, jak i technik wyrazu scenicznego.