Pokazy pracy egzaminacyjnej „Trylogia królewska”| 25-27 października 2024

21.10.2024

Nowość w repertuarze Wydziału Teatru Tańca

W dniach 25-27 października 2024 roku odbędą się pokazy pracy egzaminacyjnej studentów i studentek IV roku z przedmiotu Sceny dyplomowe pod opieką pedagogiczną Miry Mańki.

HARMONOGRAM

25.10.2024 r. (piątek) | godz. 18:00 | sala 307 Wstęp tylko dla zaproszonych gości 
26.10.2024 r. (sobota) | godz. 18:00 | sala 307 Wstęp tylko dla zaproszonych gości
27.10.2024 r. (niedziela) | godz. 18:00 | sala 307 Wstęp wolny. Liczba miejsc na pokaz jest ograniczona, o udziale w wydarzeniu decyduje kolejność zgłoszeń które można przesłać na adres e-mail teatrwtt@ast.bytom.pl.

O pokazie

asystentka: Justyna Taborska

występują: Eliza Bilska, Julia Bodziony, Angelika Bosacka, Artur Gołuch, Weronika Gotowska, Nadine Gregor, Rafał Karnicki, Natalia Koper, Ewa Kowalczyk, Weronika Manowska, Zuzanna Meyer, Paulina Michalska, Aleksander Mitura, Michalina Pitry, Aleksandra Płużyczka, Agata Skucińska, Dawid Sozański, Michelle Stolarek

czas trwania: ok. 2,5 h

miejsce: sala 307 Akademia Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego w Krakowie Filia w Bytomiu, ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 24a.

W ramach współpracy Wydziału Teatru Tańca z Technikum nr 4 im. Marii Skłodowskiej-Curie w Bytomiu powstała sesja zdjęciowa – zdjęcia wykonała dla AST WTT Magdalena Jantos.

Projekt bazuje na trzech tekstach Jolanty Janiczak: Joannie Szalonej; Królowej, Carycy Katarzynie i Hrabinie Batory.

Spektakl w trzech częściach – każda na podstawie innego dramatu – za każdym razem inna, gdyż obsada poszczególnych części decyduje się na oczach widzów w otwartym losowaniu ról.

Dramaty Jolanty Janiczak dotykają fundamentalnych kwestii. Kwestii relacji miłosnych i rodzicielskich, relacji władzy i podporządkowania. Dotykają kwestii inności, bliskości i tożsamości. Są teatralnym zapisem filozoficznego dyskursu na temat tworzenia historii, biografii i sztuki. Teksty te są rewersem bajki, antyhistorią, buntem przeciwko zastanym narracjom i relacjom. Są przestrzenią subwersywnego rozumienia teatru i teatru historii. Uzbrajają w nowe narzędzia myślenia o sobie i świecie. Pozwalają eksperymentować na nademocjonalności, poszukiwać nieoczywistych środków aktorskiego wyrazu, pozwalają aktorsko ryzykować i dotykać miejsc wewnętrznie bolesnych. Pozwalają odkrywać nieznaną wcześniej wrażliwość i dzielić się nią w bezpiecznych ramach teatru.

Więcej informacji o pokazie znajdą Państwo na stronie spektaklu w zakładce Spektakle.

Mira Mańka

Młoda brunetka ubrana w czarną bluzę firmy adidas podpiera ścianę, jej ręce są złożone. Na białej ścianie widoczne są kartki w napisy, m.in. "identyfikacji/ucieleśnieniem", "aby", "forma pisania w tabelce" "czas ćwiczenia", "podejmowanie decyzji o działaniach" itp. Kobieta stoi pomiędzy tymi dwoma kartkami z napisami. Patrzy prosto w obiektyw, jej twarz nie wyraża żadnych emocji. Ma krótką, prosto ściętą grzywkę, ciemnozielone oczy i ciemnoróżową szminkę, w uszach kolczyki-koła. Na lewe ramię opadają kaskadą ciemnobrązowe, falowane włosy.

Zajmuje się reżyserowaniem, aktywizmem społecznym, dramaturgią i pisaniem na scenę. Jest absolwentką Wydziału Reżyserii Dramatu Krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych. Biega, medytuje, studiuje techniki twórczego feedbacku. Stworzyła i moderuje grupę samopomoc reżysersko – dramaturgiczna, wspomaga procesy pisania wniosków grantowych i stypendialnych, prowadzi sesje i warsztaty feedbackowe. Stypendystka European Theatre Convention na rok 2023. Rezydentka programów: Inkubator Sztuki AiR Goyki 3 (2024), Heart of Europe (2023), Międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego: Nowy Yorick (2023), Komuny//Warszawa (2023), Sceny Nowej Dramaturgii (2022), Sopot NonFiction (2021), dwukrotnie Młodzi i Nowy (Łódź, 2021 i 2022), Młodzi w Starym: online (2020), Młodzi w Starym (Kraków, 2019). Za Piknik pod wiszącą skałą otrzymała Grand Prix dla najlepszego młodego reżysera Festiwalu Koszalińskie Konfrontacje Młodych “m-teatr” (2020), a Szekspir: makieta został doceniony I nagrodą konkursu SzekspirOFF oraz Nagrodą Publiczności na Festiwalu Szekspirowskim, 2021.

Pełny biogram artystki znajdą Państwo w zakładce Spektakle.

Zdjęcie: Wiktor Malinowski

Osoby zaproszone do współpracy

Konsultacje ruchowo-taneczne | Joanna Szymusiak

Portret. Młoda ciemnowłosa, ciemnooka kobieta. Jej włosy są zebrane do tyłu, pojedyncze pasma wychodzą zza uszu. Ma na sobie różową bluzkę z wielką tiulową kokardą a w dłoni na wysokości trzyma kwiat. Jej oczy są delikatnie przymrużone, usta rozchylone, kobieta patrzy prosto w obiektyw. W tle widoczne pole.

Od 2022 roku pedagożka WTT. Absolwentka kulturoznawstwa oraz publicystyki kulturowej na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, a także dyplomowana instruktorka tańca (NCK Kraków).

W 2018 roku rozpoczęła współpracę z Anną Piotrowską, zgłębiając jej ruchową metodę onebodyspacerecognizer, opartą m.in. o improwizację oraz pogłębianie świadomości ciała i umysłu, jako narzędzia zwielokrotnionej, wielofunkcyjnej obserwacji. Od 2018 roku prowadzi autorskie zajęcia “triathlon moderno” z obszaru tańca współczesnego. W 2021 roku dołączyła do zespołu artystycznego Teatru Rozbark, pod dyrekcją Anny Piotrowskiej. W 2021 roku jej solowa choreografia „untold manifesto” zdobyła tytuł the best solo na międzynarodowym festiwalu Solo Duo Dance Festival w Budapeszcie oraz I miejsce w Warszawskim Konkursie Choreograficznym. W 2023 roku zadebiutowała w roli choreografki i reżyserki spektaklem “migotanie”, który zrealizowała z Gliwickim Teatrem Tańca. W 2023 roku otrzymała stypendium Prezydenta Miasta Bytom z zakresu twórczości artystycznej i upowszechniania kultury, w ramach którego realizuje projekt “Ciao ciało_grupa laboratoryjna”. Autorka tekstów krytycznych z dziedziny teatru tańca i ruchu.

Zdjęcie: Aleksandra Staszczyk

Kompozycja muzyczna | Dawid Tas

Czarno-biały portret młodego mężczyzny. W prawym uchu ma kolczyk. Mężczyzna jest łysy, cała głowa jest skroplona potem lub wodą. Mężczyzna ma krzaczaste, zmarszczone brwi oraz ciemne oczy wpatrzone intensywnie w widza.

Absolwent Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. A. Malawskiego w Przemyślu, Akademii Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego w Krakowie na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu i Szkoły Muzyki Nowoczesnej we Wrocławiu.

Czynnie działający aktor, tancerz, choreograf, kompozytor, producent muzyczny, wokalista.

Na swoim koncie ma współprace z instytucjami takimi jak: Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie, Teatr Tańca Rozbark w Bytomiu, Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach, Teatr Barakah w Krakowie, Akademia Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego w Krakowie Wydział Teatru Tańca w Bytomiu, Tarnowski Teatr im. L. Solskiego, Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie, Nowohuckie Centrum Kultury w Krakowie, Teatr Nowy im. Izabelli Cywińskiej w Poznaniu.

Zdjęcie: Anita Olbryś