Rekrutacja na studia na Wydziale Teatru Tańca AST 2020/2021 | Egzaminy wstępne online | 14 września 2020
14.07.2020
Szanowne Kandydatki, Szanowni Kandydaci,
W związku z nieustępującą pandemią wirusa SARS-CoV-2 zmuszeni jesteśmy do dokonania zmian w trybie postępowania kwalifikującego na Wydział Teatru Tańca w Bytomiu Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. Zmiany te dotyczą sposobu przeprowadzenia I eliminacji, która odbędzie się zdalnie. Mamy nadzieję, że drugi, konkursowy etap, uda nam się przeprowadzić w siedzibie Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu (ul. Piłsudskiego 24a, 41-902 Bytom). Gdyby jednak – z uwagi na sytuację epidemiologiczną – okazało się to niemożliwe, on także odbędzie się online, za pośrednictwem platformy MS TEAMS.
Nie ulegają zmianie wymagania dotyczące rejestracji w systemie IRK a także kryteria i sposób oceniania kandydatów przez komisję – wszystkie te informacje zawarte są w zamieszczonych na stronie internetowej AST Kraków Zasadach i trybie postępowania kwalifikacyjnego przy przyjmowaniu na I rok studiów na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu Akademii Sztuk Teatralnych im. S. Wyspiańskiego w Krakowie w roku akademickim 2020/2021, znajdującego się pod linkiem: http://www.ast.bytom.pl/zasady-rekrutacji.
Rekrutacja podzielona jest na dwa etapy:
I eliminacja – online
II eliminacja – może odbywać się w obu wariantach: online, jak i na żywo w siedzibie Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu.
Terminy rekrutacji:
do 16 sierpnia 2020 (do godz. 23:59) – rejestracja oraz przesłanie linku do materiałów egzaminacyjnych na konto systemu IRK
14 – 17 września 2020 – I eliminacja
19 – 24 września 2020 – II eliminacja (w zależności od liczby kandydatów dopuszcza się wydłużenie II eliminacji)
Środki ostrożności:
W przypadku przeprowadzenia II etapu egzaminu w formie tradycyjnej (w siedzibie WTT) zostaną zastosowane szczególne środki ostrożności wynikające z zagrożenia rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2. Kandydatom zostaną wówczas przekazane szczegółowe wytyczne dotyczące środków ostrożności. Kandydaci zostaną podzieleni na niewielkie grupy, tak aby możliwe było zachowanie co najmniej dwumetrowej odległości między nimi, a także między nimi i Komisją. Szatnie, sale egzaminacyjne, toalety, korytarze będą regularnie wietrzone i dezynfekowane. Do dyspozycji kandydatów będą środki dezynfekujące oraz rękawiczki gumowe, prosimy o zabranie ze sobą maseczek ochronnych. Przed wejściem do budynku WTT AST kandydaci będą wypełniać oświadczenie o stanie zdrowia, będą też poddani zabiegowi mierzenia temperatury. O zastosowaniu tej formy egzaminu kandydaci zostaną poinformowani najpóźniej do dnia 1 września 2020 r.
Kompletowanie e-teczki (I eliminacja):
W systemie IRK kandydat znajdzie miejsce na wprowadzenie linku do playlisty w serwisie youtube (tj. e-teczka), na której znajdować się będą materiały wymagane w I eliminacji. W załączeniu link do instrukcji, pokazującej jak stworzyć playlistę.
Kandydaci rekomendowani przez inne Wydziały również zobowiązani są do uzupełnienia wskazanych materiałów.
Uwagi techniczne do realizacji nagrań w całym postępowaniu rekrutacyjnym:
Kandydat może samodzielnie zadecydować o rodzaju kadru w jakim będzie nagrany dany utwór, ważne, aby był dobrze widoczny i słyszalny. Konieczne jest, aby przynajmniej jeden utwór nagrany został w zbliżeniu i przynajmniej jeden w dalekim planie z użyciem pełnego, wyrazistego głosu. Odległość kamery powinna pozwolić na ogląd całej sylwetki kandydata. Filmiki muszą być nagrywane w dobrze oświetlonym, wyciszonym pomieszczeniu, na jasnym tle, bez montażu i efektów specjalnych; prosimy potraktować obiektyw jak czułego i uważnego widza.
Oczekujemy nagrań dobrej jakości, w układzie poziomym, w formacie 16:9 o rozdzielczości HD 720p tj. 1280×720 pikseli z liczbą klatek 24 lub 25kl./s. Zalecamy umieszczenie ich na założonym przez kandydata koncie na portalu YouTube. Każdy utwór musi być zapisany w osobnym linku i opisany wg wzoru: jan.nowak_wizytówka; jan.nowak_wiersz_I_etap; itp. a następnie adres linku wprowadzony do systemu IRK w odpowiednim polu. Wprowadzone dane zostaną sprawdzone, w przypadku pozytywnej weryfikacji kandydat otrzyma informację o wpisaniu na listę przystępujących do egzaminu, w przypadku braku wszystkich wymaganych pozycji nie zostanie dopuszczony do egzaminu. Nie ma możliwości późniejszego dosyłania materiałów ani zmiany wyznaczonego terminu egzaminu.
E-teczka powinna zawierać:
- 1. Videowizytówkę
Krótkie nagranie prezentujące kandydata. Prosimy o podanie imienia i nazwiska, wieku, wzrostu, miejsca urodzenia, daty uzyskania matury. Filmik trwający maksymalnie 1 minutę powinien pokazać zarówno zbliżenie twarzy, jak i całą sylwetkę kandydata.
- 2. Repertuar dla podkomisji tanecznej
Podkomisja taneczna określa potencjał kandydata w poszczególnych modułach tanecznych.
W podkomisji zasiada od 3 do 5 członków. Podkomisja ogląda przesłane przez kandydatów materiały oraz wydaje ocenę pozytywną lub negatywną.
W przesłanych materiałach kandydaci powinni zaprezentować się w kostiumie do ćwiczeń ruchowych, np. trykot baletowy lub inny kostium niekrępujący ruchów ciała, przylegający.
Prosimy o przygotowanie 4 filmików w osobnych nagraniach, zgodnie z filmikami instruktażowymi dostępnymi pod linkami:
FILIMIK 1: https://www.youtube.com/watch?v=K6voKHxiyNk&feature=youtu.be
Skrót zawartości instruktażu:
Prezentacja ćwiczeń nagranych w ustawieniu kamery z przodu i z boku, ćwiczenia wykonane w trykocie lub stroju, gdzie widać kolana i barki.
1a. Przysiad z drążkiem nad głową
1b. Skłon tułowia do przodu
1c. Przejście przez płotek – do przygotowania płotku wykorzystaj np.: 2 krzesła i sznurek
FILIMIK 2: https://youtu.be/88ezwA2nWYI
Prezentacja dwóch ćwiczeń z podstaw tańca klasycznego w dwóch ustawieniach kamery z przodu i z boku, przy widocznej całej sylwetce, tj.: demi-plie i battement tendu.
FILMIK 3
Trzecia prezentacja to solo taneczno-ruchowe do muzyki (1 min.)
FILMIK 4
Czwarty filmik to solo taneczno-ruchowe zaprezentowane w ciszy (1 min.)
- 3. Repertuar dla podkomisji aktorskiej
Podkomisja aktorska bada predyspozycje kandydata pod kątem umiejętności z zakresu interpretacji tekstu, zadań aktorskich, wymowy i głosu. W podkomisji zasiada od 3 do 5 członków. Podkomisja ogląda przesłane przez kandydatów materiały oraz wydaje ocenę pozytywną lub negatywną. Wszyscy kandydaci powinni zaprezentować się podkomisji aktorskiej w stroju formalnym, np. koszula, elegancka sukienka, spódnica, garnitur itp.
Prosimy o przygotowanie 1 filmiku (do 5 minut) przygotowanego w półzbliżeniu (planie bliskim)
instruktaż:
Filmik ma zawierać 3 nagrania ze wskazaniem tytułu i autora utworu, tj.:
– jeden wiersz klasyczny,
– fragment prozy współczesnej,
– jedną piosenkę ludową a capella.
- 4. W przypadku cudzoziemców należy załączyć dodatkowe materiały, zgodnie z Załącznikiem nr 7 do uchwały Senatu Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie nr 121/2016-2020 z dnia 29 czerwca 2020 r. (Zasady i tryb postępowania kwalifikacyjnego na I rok studiów na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu AST im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie w roku akademickim 2020/2021).
Wyniki po I eliminacji:
Kandydaci, którzy uzyskali wynik pozytywny (przez obie podkomisje: taneczną i aktorską) przechodzą do następnego etapu. O wyniku oraz dokładnym terminie uczestnictwa w II eliminacji kandydat zostanie poinformowany poprzez system IRK.
II eliminacja:
W przypadku przeprowadzenia egzaminu online
II eliminacja odbywa się w połączeniu obu podkomisji na platformie MS TEAMS w formie videokonferencji. Egzamin jest konkursowy i punktowany przez komisję złożoną od 6 do 10 osób. O terminie połączenia kandydat zostanie poinformowany drogą mailową.
Zalecamy wcześniejsze zainstalowanie aplikacji MS TEAMS i zadbanie o dobre, stabilne łącze internetowe, rekomendujemy korzystanie z połączenia kablowego. Prosimy także o zabezpieczenie spokojnej, dość dużej i dobrze oświetlonej przestrzeni, w której zdający będzie mógł bezpiecznie wykonać polecone przez Komisję zadania. Prosimy również o przygotowanie dostępu do ściany. Kandydat proszony jest o przygotowanie dowodu osobistego, celem weryfikacji tożsamości. Dowód należy okazać przybliżając komisji dokument do kamery podczas finałowego przebiegu egzaminu.
Na godzinę przed planowanym rozpoczęciem egzaminu pracownik dziekanatu połączy się z kandydatem, aby sprawdzić czy działanie aplikacji nie budzi zastrzeżeń.
Przebieg II eliminacji:
- Egzamin rozpoczyna się od 15-minutowej lekcji tańca współczesnego w wyznaczonych podgrupach (pomiędzy godz. 9:00-12:00). W lekcji jednorazowo uczestniczyć będzie 6 osób, wyznaczonych i poinformowanych przez komisję. Lekcja prowadzona będzie online na platformie MS TEAMS przez jednego z wykładowców. Pozostali członkowie Komisji rekrutacyjnej będą na żywo obserwować przebieg lekcji. Kandydat ma za zadanie odbyć lekcję online i ją nagrać. Nagrany materiał do godziny po zakończeniu lekcji należy wgrać na indywidualną playlistę (e-teczkę).
- Rozpoczęcie konkursowego-finałowego przebiegu egzaminu – videokonferencja (od godz. 13:00). Jest to indywidualne spotkanie Komisji rekrutacyjnej z kandydatem w wyznaczonej mu wcześniej godzinie. Członkowie komisji dokonują indywidualnej oceny kandydata badając jego predyspozycje do przyszłego zawodu na bazie przygotowanych tekstów, mając na uwadze interpretacje i zadania aktorskie, jak również zadania taneczne, ruchowe i improwizacyjne, sprawdzające jego umiejętności. Kandydat może zaprezentować utwór muzyczny z własnym akompaniamentem. Wymagania repertuarowe muszą być zgodne z zasadami rekrutacji.
Wytyczne w przypadku zmiany trybu II eliminacji na formę bezpośrednią:
Struktura II eliminacji nie ulega zmianie w przypadku organizacji rekrutacji na żywo. Gdyby okazało się, że kandydat został zakwalifikowany do II eliminacji, ale przebywa na kwarantannie dopuszcza się możliwość zdawania przez niego egzaminu konkursowego online.
Sprawdzian teoretyczny:
W końcowym etapie postępowania rekrutacyjnego na Wydział Teatru Tańca do ilości punktów uzyskanych w konkursowym sprawdzianie praktycznym zostaną doliczone punkty ze sprawdzianu teoretycznego. Etap ten dotyczy przeliczenia oceny uzyskanej z języka polskiego na egzaminie maturalnym lub rozmowy kwalifikacyjnej. Punktacja wynika z przeliczenia oceny uzyskanej z języka polskiego na egzaminie maturalnym:
a) na poziomie podstawowym maksymalnie 10 punktów (proporcjonalnie do ilości punktów na świadectwie dojrzałości),
b) na poziomie rozszerzonym – 15 punktów.
Przeliczenie oceny z języka polskiego uzyskanej na egzaminie maturalnym nie dotyczy:
a) kandydatów legitymujących się tzw. „starą maturą”,
b) kandydatów z nostryfikowaną przez Kuratorium Oświaty maturą zagraniczną,
c) obcokrajowców deklarujących studiowanie w AST na zasadach odpłatności,
d) kandydatów z maturą międzynarodową programu International Baccalaureate Diploma, którzy w tej części uzyskują 15 punktów i są zwolnieni z rozmowy kwalifikacyjnej,
e) laureatów i finalistów olimpiad historycznej lub polonistycznej stopnia centralnego, którzy są zwolnieni z rozmowy kwalifikacyjnej i uzyskują ilość punktów odpowiadającą ocenie bardzo dobrej w tej części kwalifikacji, czyli 15 punktów po przedłożeniu w/w dyplomu.
Osoby wymienione w punktach a), b), c) przystępują do rozmowy kwalifikacyjnej, w trakcie której sprawdzany jest poziom wiedzy kandydata z historii kultury, dramatu i teatru oraz literatury polskiej i powszechnej. W tej części sprawdzianu komisja ocenia kandydata w skali od 0 do 15 punktów. – termin rozmowy kwalifikacyjnej będzie ustalany indywidualnie z podlegającym mu kandydatem.
Ogłoszenie wyników końcowych:
W końcowym etapie postępowania rekrutacyjnego na Wydział Teatru Tańca do ilości punktów uzyskanych w konkursowym sprawdzianie praktycznym zostaną doliczone punkty ze sprawdzianu teoretycznego. Suma tych punktów stanowi wynik końcowy. W oparciu o wynik końcowy postępowania Wydziałowa Komisja Rekrutacyjna ustala listę przyjętych na I rok w ramach limitu miejsc zatwierdzonych uchwałą Senatu.
W przypadku konieczności przeprowadzenia II eliminacji w formie videokonferencji papierową wersję dokumentów (tzw. teczkę kandydata) należy złożyć wraz z podaniem o przyjęcie na I rok studiów w dziekanacie WTT terminie do 7 dni od dnia ogłoszenia wyniku końcowego. Niezłożenie w/w dokumentów w podanym terminie oznacza rezygnację wpisania na listę studentów I roku.
Zawartość teczki:
1. oryginał lub odpis świadectwa dojrzałości
– obywatele polscy z zagraniczną maturą: dokument wydany za granicą, będący odpowiednikiem świadectwa dojrzałości wraz z tłumaczeniem przysięgłym lub dyplom IB wydany przez organizację International Baccalaureate Organization (matura międzynarodowa) wraz z tłumaczeniem przysięgłym,
– cudzoziemcy:
a. kserokopia paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość,
b. wiza lub karta pobytu albo inny dokument uprawniający do pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, Karta Polaka jeśli kandydat ją posiada,
– wydane w Rzeczpospolitej Polskiej świadectwo dojrzałości albo świadectwo dojrzałości i zaświadczenie o wynikach egzaminu maturalnego z poszczególnych przedmiotów; lub
– świadectwo i inne dokumenty wydane przez szkołę lub instytucję edukacyjną działającą w systemie edukacji państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa członkowskiego Organizacji Współpracy Gospodarczej i rozwoju (OECD), państwa członkowskiego Europejskiego porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA)- strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, uprawniające do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe w tych państwach; lub
– dyplom IB (International Baccalaureate) wydane przez organizację International Baccalaureate Organization w Genewie; lub
– dyplomy EB (European Baccalaureate) wydane przez Szkoły Europejskie zgodnie z Konwencją o Statucie Szkół Europejskich; lub
– świadectwo lub inny dokument wydany za granicą przez szkołę średnią lub instytucję edukacyjną uznawaną przez państwo, na którego terytorium lub w którego systemie edukacji działa, uznane za potwierdzające w Rzeczypospolitej Polskiej uprawnienie do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe zgodnie z art.93 ust 2 albo 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, lub
świadectwo maturalne wydane za granicą, uprawniające do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe w państwie, w którego systemie edukacji działa instytucja wydająca świadectwo, uznane na podstawie przepisów o nostryfikacji świadectw – za równorzędne świadectwu dojrzałości wydanemu w Rzeczypospolitej Polskiej;
2. aktualna fotografia (format zdjęcia zgodny z wymaganiami stosowanymi przy wydawaniu dowodów osobistych) – 2 szt.,
3. zaświadczenie lekarskie lekarza medycyny pracy o braku przeciwwskazań do odbywania studiów na Wydziale Teatru Tańca,
4. dowód uiszczenia opłaty za postępowanie związane z przyjęciem na studia (wysokość opłaty określa zarządzenie Rektora),
5. kwestionariusz osobowy (wydruk z IRK)