Warsztat krytyczny | Bezdech
24.05.2017
Wydział Teatru Tańca w Bytomiu wraz z Zakładem Teatru i Dramatu Uniwersytetu Śląskiego zapraszają na warsztat krytyczny podczas otwartej próby spektaklu dyplomowego Bezdech w reż. i chor. Sylwii Hefczyńskiej-Lewandowskiej.
…Jak pisać/rozmawiać o tańcu ❓❓❓
…Na co zwracać uwagę ❓❓❓
…Techniki tańca, a dramaturgia w teatrze ❓❓❓
…Znaczenie ruchu ❓❓❓
…Aktor czy tancerz ❓❓❓
Zapraszamy na pierwsze, pilotażowe spotkanie łączące aktorów i tworców Teatru Tańca związanych z bytomskim Wydziałem Teatru Tańca PWST oraz badaczami, krytykami i widzami teatralnymi.
Wzajemne zrozumienie potrzeb, oczekiwań, terminologii i znaczeń które brzmią w tańcu pozwoli nam lepiej rozmawiać o spektaklach eksplorujących rejony teatru i tańca.
Wydział Teatru Tańca PWST funkcjonuje w regionie już prawie 10 lat – czas najwyższy aby zacieśnić również współpracę badawczą z Uniwersytetem Śląskim który jest współorganizatorem dyskusji.
28 maja 2017 | godzina 18:00 | Bytomskie Centrum Kultury
WSTĘP WOLNY – zapraszamy studentów, krytyków, dziennikarzy, osoby zainteresowane tańcem oraz teatrem.
Spotkanie będzie polegać na pokazaniu fragmentów spektaklu „Bezdech” oraz dysksuji o nim ze studentami i twórcami moderowanej przez badaczy z Uniwersytetu Śląskiego.
Moderatorami dyskusji będą:
Miłosz Markiewicz, Uniwersytet Śląski – historyk sztuki i kulturoznawca, doktorant w Zakładzie Estetyki i Antropologii Przestrzeni Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Szczególne miejsce w jego zainteresowaniach zajmują etyka i estetyka posthumanizmu (zwłaszcza związane z nimi zagadnienie wspólnoty), filozofia portretu oraz problematyka związana ze zmysłowym poznaniem i rozumieniem. Uczestnik międzynarodowych seminariów: „Human/Inhuman/Posthuman” prowadzonego przez Rosi Braidotti na Uniwersytecie w Utrechcie oraz „Posthuman Aesthetics” na Uniwersytecie w Aarhus. Współredaktor książki „Pomiędzy tożsamością a obrazem” i członek redakcji kwartalnika „Estetyka i Krytyka”.
dr Sylwia Hefczyńska-Lewandowska, Wydział Teatru Tańca – wieloletnia tancerka i kierownik artystyczny zespołu Śląskiego Teatru Tańca w Bytomiu. Tańczyła we wszystkich premierach, które w latach 1995-2012 pojawiły się na deskach Śląskiego Teatru Tańca. Były to zarówno spektakle w choreografii Jacka Łumińskiego (założyciela, dyrektora naczelnego i artystycznego teatru), jak i zaproszonych twórców (m.in. Conrad Drzewiecki, Henrietta Horn, Jay Hirabayashi, Diane Elshout, Idan Cohen, Sigridur Soffia Nielsdottir, Sweeboon Kuik). Od dwudziestu lat bierze udział w festiwalach krajowych i zagranicznych prezentując swój dorobek taneczny, pedagogiczny i choreograficzny ( m.in; Międzynarodowa Konferencja Tańca Współczesnego i Festiwal Sztuki Tanecznej w Bytomiu, Prezentacje Współczesnych Form Tanecznych w Kaliszu, Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca w Lublinie, Festiwal Teatralny w Avignon, Festiwal Interface w Kalkucie, Festiwal Tańca w Guandong w prowincji Kanton w Chinach i inne). Od 2007 roku wykładowca polskiej techniki tańca współczesnego i form teatru tańca na Wydziale Teatru Tańca oraz zajęć ze świadomości pracy z ciałem na Wydziale Aktorskim Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie.
Filip Pawlak, Wydział Radia i Telewizji UŚ – student produkcji filmowej w Katowickiej Szkole Filmowej. Związany ze śląskim środowiskiem tanecznym (Teatr Rozbark w Bytomiu, Wydział Teatru Tańca PWST, Inqubator Teatralny, grupa BesKitu), performer w projektach partycypacyjnych Rafała Urbackiego („Gatunki Chronione”, „Niech nigdy w tym dniu słońce nie świeci”) aktywista i dziennikarz lokalny (Radio Egida, prasa teatralna, członek Szamorządu i Senatu UŚ, wolonatariusz akcji społecznych). Kierownik produkcji kilkunastu filmów w studiu Przedmarańcza, oraz etiud filmowych.