Współpraca WTT i UAP | Spektakl TOUCH ME

11.07.2024

Wydział Teatru Tańca od lat łączy współpraca z Uniwersytetem Artystycznym im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu. W jej ramach studenci i studentki bytomskiej filii AST pod opieką pedagogiczną i artystyczną dr Sylwii Hefczyńskiej-Lewandowskiej realizują choreografie i spektakle teatru tańca do projektów dyplomów scenograficznych studentów i studentek Pracowni Zjawisk Teatralnych Wydziału Architektury Wnętrz i Scenografii UAP realizowanych według autorskiej metody twórczej prof. dr hab. Piotra Tetlaka.

W tym roku nasze studentki III roku Angelika Bosacka, Nadine Gregor i Eliza Bilska pracowały nad spektaklem wokół koncepcji pracy dyplomowej Magdaleny Wolak. W piątek 21 czerwca odbyła się premiera spektaklu w ramach Festiwalu Teatralny Golęcin w Poznaniu. Prezentacja spektaklu była integralną częścią obrony pracy dyplomowej Magdaleny Wolak. 

„Touch Me” Magdalena Wolak UAP/ AST WTT

Trzy młode kobiety w cielistych, dopasowanych body zajmują całą centralną część kadru, stojąc jedna za drugą i obejmując się. kobiety z przodu są zwrócone do trzeciej na samym tyle, której twarz skierowana jest w dół a falowane włosy upięte w kucyk opadają kaskadami na jej twarz. Ponadto, dziewczyna pośrodku trzyma przed pierwszą łańcuch zwisający z sufitu. W tle widoczne oświetlenie sceniczne, na ziemi kawałki materiałów.

choreografia i idea spektaklu: Angelika Bosacka, Eliza Bilska, Nadine Gregor

scenografia i kostiumy: Magdalena Wolak

muzyka: Filip Wydma

światła: Sylwia Hefczyńska-Lewandowska, Krzysztof Urban

Spektakl inspirowany zmysłem dotyku. Zwracamy uwagę na jego rodzaje, przywracamy mu ważność i prowadzimy dialog o “zakazanym” zmyśle, który w dzisiejszym digitalowym świecie jest odsuwany coraz częściej na bok. Połączenie technologii, natury, sztuki i interakcji tworzy doświadczenie audiowizualne, gdzie każdy ruch tancerek staje się impulsem do tworzenia muzyki. 

Ciemna sala. Młoda kobieta w dziwnym, srebrnym stroju przypominającym chmurę. W tle oświetlenie sceniczne, na podłodze kawałki materiałów. Z sufitu zwisa łańcuch.

Spektakl może zachęcić do zobrazowania sobie energii dotyku i przyjrzenia się swoim bliskim relacjom z innej perspektywy. Chcemy odsłonić ukryte schematy dotykowe, którymi jako ludzie się posługujemy. 

Spektakl powstał we współpracy studentek dwóch różnych obszarów sztuki. Bezpośrednią inspiracją w procesie twórczym była idea dyplomu scenograficznego (koncepcja i projekt) z Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, przygotowana pod kierunkiem prof. Piotra Tetlaka.

Choreografię i ideę spektaklu opracowały studentki Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie – Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu pod opieką artystyczną dr Sylwii Hefczyńskiej– Lewandowskiej i we współpracy z mgr Natalią Myczewską – absolwentką WTT. Kostiumy powstały pod kierunkiem prof. Sławomiry Chorążyczewskiej z Pracowni Ubioru Unikatowego UAP.

prof. dr hab. Piotr Tetlak

Architekt wnętrz, scenograf, rzeźbiarz, autor widowisk plenerowych i działań wizualnych. Autor prospektów organowych w Polsce. Pełni opiekę artystyczną nad paradą z okazji dnia Świętego Marcina w Poznaniu od 2003. Założyciel interdyscyplinarnego teatru – Asocjacja 2006 (Polski Nurt Teatru Plastycznego) i Fundacji Asocjacji 2006. Przez ponad 20 lat stworzył ponad 200 projektów związanych z różnymi dziedzinami sztuki jako projektant scenografii, wystawiennictwa, inscenizacji jako animator, producent i realizator. Od 2003 Prowadzący Pracownię Zjawisk Teatralnych, a także od 2008 Kierownik Katedry Scenografii początkowo na wydziale Architektury i Wzornictwa, obecnie na wydziale Architektury Wnętrz i Scenografii  Uniwersytetu Artystycznego. Członek senatu UAP w Poznaniu (od 2008–2016). Kurator Generalny Dyplomów UAP na MTP w Poznaniu (od 2009–2016).

Jest wyróżniany, nagradzany przez rektorów i władze miasta za działalność dydaktyczną, organizacyjną i projektową. W 2010 roku został odznaczony odznaką honorową Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za zasługi dla Kultury Polskiej.

Więcej o Pracowni Zjawisk Teatralnych: https://uap.edu.pl/uczelnia/wydzialy/wydzial-architektury-wnetrz-i-scenografii/katedra-scenografii/pracownia-zjawisk-teatralnych/

Więcej o Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu: https://uap.edu.pl/uczelnia/

dr Sylwia Hefczyńska-Lewandowska

W latach 1995-2013 tancerka i kierownik artystyczny Śląskiego Teatru Tańca w Bytomiu. Tańczyła w choreografiach uznanych twórców świata tanecznego, między innymi Jacka Łumińskiego, Conrada Drzewieckiego, Henrietty Horn, Jay’a Hirabayashi, Diane Elshout, Idana Cohena, Sigridur Soffii Nielsdottir, Sweeboon Kuik’a. Jako tancerka, pedagog i choreograf współpracowała z teatrami, instytucjami kultury, fundacjami na całym świecie; Rosja, Łotwa, USA, Kanada, Chiny, Indie, Wietnam, Korea Południowa, Japonia, Niemcy, Holandia, Islandia, Norwegia, Wielka Brytania i inne. W latach 2005-2007 wraz z ekspertami europejskimi brała udział w projekcie finansowanym przez program Leonardo Da Vinci, w efekcie którego powstały podwaliny nowej specjalizacji w artystycznym szkolnictwie wyższym: aktor teatru tańca.

Od 2008 roku adiunkt na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. Jako ekspert w dziedzinie polskiej techniki tańca współczesnego zapraszana jest przez uczelnie europejskie i instytucje kultury do prowadzenia warsztatów praktycznych, wykładów oraz konsultacji. Od 2016 roku współpracuje z Beijing Dance Ease Cultural Ltd realizując program wymiany kulturowej między państwami Europy Środkowo-Wschodniej a Chińską Republiką Ludową. Przygotowuje i przeprowadza projekty badawcze w obszarze tańca współczesnego angażujące studentów uczelni artystycznych, między innymi z Polski i z Chin. Jest autorką spektakli teatru tańca, tańczy w spektaklach niezależnych twórców. Ważną część jej działań artystycznych i pedagogicznych stanowią projekty społeczne realizowane z osobami ze środowisk wykluczonych, w wyniku których tworzy pełnowymiarowe spektakle teatru tańca. Laureatka nagrody Prezydenta Bytomia w dziedzinie kultury Muza 2006.