Trylogia królewska | opieka pedagogiczna Mira Mańka
pokaz egzaminu studentów IV roku Wydziału Teatru Tańca z przedmiotu „Sceny dyplomowe”.
Informacje
opieka, reżyseria: Mira Mańka
konsultacje ruchowo-taneczne: Joanna Szymusiak
kompozycja muzyczna: Dawid Tas
asystentka: Justyna Taborska
występują: Eliza Bilska, Julia Bodziony, Angelika Bosacka, Artur Gołuch, Weronika Gotowska, Nadine Gregor, Rafał Karnicki, Natalia Koper, Ewa Kowalczyk, Weronika Manowska, Zuzanna Meyer, Paulina Michalska, Aleksander Mitura, Michalina Pitry, Aleksandra Płużyczka, Agata Skucińska, Dawid Sozański, Michelle Stolarek
czas trwania: ok. 3 h (z dwoma przerwami w trakcie)
miejsce: Akademia Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego w Krakowie Filia w Bytomiu, ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 24a.
Pokazy
Egzamin: piątek 25 października 2024 r. | godz. 18:00 | Sala 307
Premiera: sobota 26 października 2024 r. | godz. 18:00 | Sala 307
Kolejne pokazy:
niedziela 27 października 2024 r. | godz. 18:00 | Sala 307
środa 4 grudnia 2024 r. | godz. 10:00 | Sala 307
Opis
Projekt bazuje na trzech tekstach Jolanty Janiczak: Joannie Szalonej; Królowej, Carycy Katarzynie i Hrabinie Batory.
Trzy historie. Trzy dramaty. Trzy wielkie bohaterki.
Joanna Szalona; Królowa o miłości, która popycha do szaleństwa.
Caryca Katarzyna o władzy, która zmusza do samozagłady.
Hrabina Batory o lęku przed utratą piękna, który prowadzi do mordowania.
Tryptyk o kobietach i mężczyznach uwikłanych w historię.
Tryptyk o ciałach, języku i przeszłości, która okazuje się teraźniejszością, a nawet przyszłością.
Tryptyk o dekonstruowaniu miłości, piękna i władzy.
Brutalistyczny tryptyk o odrzuconych, odrzucanych i odrzucaniu.Spektakl w trzech częściach – każda na podstawie innego dramatu – za każdym razem inna, gdyż obsada poszczególnych części decyduje się na oczach widzów w otwartym losowaniu ról.
Dramaty Jolanty Janiczak dotykają fundamentalnych kwestii. Kwestii relacji miłosnych i rodzicielskich, relacji władzy i podporządkowania. Dotykają kwestii inności, bliskości i tożsamości. Są teatralnym zapisem filozoficznego dyskursu na temat tworzenia historii, biografii i sztuki.
Teksty te są rewersem bajki, antyhistorią, buntem przeciwko zastanym narracjom i relacjom. Są przestrzenią subwersywnego rozumienia teatru i teatru historii.Uzbrajają w nowe narzędzia myślenia o sobie i świecie. Pozwalają eksperymentować na nademocjonalności, poszukiwać nieoczywistych środków aktorskiego wyrazu, pozwalają aktorsko ryzykować i dotykać miejsc wewnętrznie bolesnych. Pozwalają odkrywać nieznaną wcześniej wrażliwość i dzielić się nią w bezpiecznych ramach teatru.
Mira Mańka
Teksty, które proponuję świetnie nadają się do poznawania nowoczesnego teatru, który czerpie z wyobraźni, wrażliwości i chęci emocjonalnego ryzykowania aktora. Teatru, który swoją siłę znajduje w różnorodności, zaskoczeniu i eksperymencie, a to – jestem pewna – jest siłą WTT.
Zdjęcia
W ramach współpracy Wydziału Teatru Tańca z Technikum nr 4 im. Marii Skłodowskiej-Curie w Bytomiu powstała sesja zdjęciowa – zdjęcia wykonała dla AST WTT Magdalena Jantos.

Eliza Bilska 
Julia Bodziony 
Angelika Bosacka 
Weronika Gotowska 
Artur Gołuch 
Nadine Gregor 
Rafał Karnicki 
Natalia Koper 
Ewa Kowalczyk 
Weronika Manowska 
Zuzanna Meyer 
Paulina Michalska 
Aleksander Mitura 
Michalina Pitry 
Aleksandra Płużyczka 
Agata Skucińska 
Dawid Sozański 
Michelle Stolarek
Mira Mańka
Zajmuje się reżyserowaniem, aktywizmem społecznym, dramaturgią i pisaniem na scenę. Jest absolwentką Wydziału Reżyserii Dramatu Krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych. Biega, medytuje, studiuje techniki twórczego feedbacku. Stworzyła i moderuje grupę samopomoc reżysersko – dramaturgiczna, wspomagam procesy pisania wniosków grantowych i stypendialnych, prowadzę sesje i warsztaty feedbackowe.
Stypendystka European Theatre Convention na rok 2023. Rezydentka programów: Inkubator Sztuki AiR Goyki 3 (2024), Heart of Europe (2023), Międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego: Nowy Yorick (2023), Komuny//Warszawa (2023), Sceny Nowej Dramaturgii (2022), Sopot NonFiction (2021), dwukrotnie Młodzi i Nowy (Łódź, 2021 i 2022), Młodzi w Starym: online (2020), Młodzi w Starym (Kraków, 2019). Za Piknik pod wiszącą skałą otrzymała Grand Prix dla najlepszego młodego reżysera Festiwalu Koszalińskie Konfrontacje Młodych “m-teatr” (2020), a Szekspir: makieta został doceniony I nagrodą konkursu SzekspirOFF oraz Nagrodą Publiczności na Festiwalu Szekspirowskim, 2021.
Reżyserowała na zaproszenie Wytwórni Filmów Filmów Dokumentalnych i Fabularnych (spektakl telewizyjny Inni, 2024), Teatru Pinokio w Łodzi (wszystko źle! najgorszy na świecie spektakl o dojrzewaniu, 2024), Teatru im. J. Osterwy w Lublinie (jak płakać w miejscach publicznych, 2024), Teatru im. J. Kochanowskiego w Opolu (Sztuka kochania, 2023), Teatru Polskiego w Poznaniu i Festiwalu Szekspirowskiego (Lover’s complaint, 2023), Teatru Nowego w Łodzi (Moim babkom rewolucjonistkom, 2021), Festiwalu Szekspirowskiego i Teatru Tańca Rozbark (Szekspir: makieta, 2021), Festiwalu Opera Rara (Enoch Arden, 2020), Teatru Współczesnego w Szczecinie (Piknik pod wiszącą skałą, 2020), Narodowego Starego Teatru w Krakowie (Czartoryska. Artefakty.,2019; Mała Syrenka, 2020). Jest autorką tekstów i adaptacji do własnych spektakli, a w 2022 stworzyła scenariusz do Tajemniczego Ogrodu w reżyserii Tomasza Fryzeła, Teatr Łaźnia Nowa. W roku 2023 na łamach kwartalnika Didaskalia opublikowała swoją pracę magisterską: Feedback. Próba zmapowania zjawiska – systematyzującą teorię i praktykę udzielania informacji zwrotnej w procesach artystycznych.

W teatrze poszukuję przestrzeni radosnej emancypacji i buntu wynikającego z chęci pozytywnych zmian zastanych narracji, obrazów i schematycznych ról. Poszukuję czułości i opowieści przynoszących ulgę, które pozwalają się śmiać i wzruszać i przemieniać w kontakcie z drugim człowiekiem. Interesują mnie przestrzenie współtworzenia demokratycznych i nieoceniających hi- i herstorii. Chętnie przyglądam się dziewczyńskim narracjom o świecie i istnieniu w świecie. Interesują mnie przede wszystkim pozytywne projekty, które budują wspólnotę i przynoszą ulgę. Nie rozliczają, nie (tylko) opowiadają o krzywdach, nie szantażują – są realnym początkiem dialogu o zachodzących lub możliwych zmianach.
Interesuje mnie również poszerzanie recepcji kanonicznych opowieści. Krytyczne przyglądanie się obrazom, zdarzeniom i słowom – szukanie dla nich nowego kontekstu i nowych możliwych znaczeń. Tak, by to co klasyczne nie oznaczało tego, co martwe i nieciekawe, a raczej stawało się przestrzeni dialogu i negocjacji porządków. Świadomie pracuję z naiwnością, czyniąc ją podstawowym narzędziem namysłu nad światem i sztuką. Moje prace koncentrują się wokół tego, co najbliższe: codzienności, ciele, miłości, seksie, bliskości, śmierci.
Cyt. Mira Mańka, fot. Wiktor Malinowski
